Choć wydaje się sprawą oczywistą, że w każdym miejscu pracy powinna być jadalnia lub wydzielona przestrzeń, w której pracownik może spokojnie zjeść i spędzić przerwę, to jednak nie wszyscy pracodawcy tego przestrzegają. Na szczęście istnieją pewne regulacje prawne, które dbają o to, by osoby zatrudnione w danej firmie miały dostęp zarówno do jadalni, jak i szafek śniadaniowych. W poniższym artykule omawiamy istniejące przepisy BHP w zakresie wyposażenia jadalni pracowniczej oraz podpowiadamy, jakie szafki śniadaniowe wybrać, aby były zgodne z obowiązującymi normami.

Rodzaje jadalni pracowniczych

Wyróżniamy 3 typy jadalni pracowniczych. Pierwszy jest przeznaczony do spożywania posiłków własnych. W drugim oprócz spożywania posiłków własnych są wydawane napoje. Trzeci rodzaj to jadalnia z zapleczem, w której spożywa się posiłki profilaktyczne. We wszystkich trzech typach pracodawca jest zobowiązany zapewnić każdemu pracownikowi indywidualne miejsce siedzące, a w typie drugim i trzecim dodatkowo dostęp do osobistej szafki śniadaniowej zamykanej na klucz.

Szafki śniadaniowe a przepisy BHP

To, jak powinna wyglądać i w jakie meble socjalne być wyposażona jadalnia pracownicza, określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozdział 5 mówi o tym, że:

"Pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić pracownikom pomieszczenie do spożywania posiłków, zwane dalej jadalnią."

Taki obowiązek ma również pracodawca, który zatrudnia mniej niż 20 osób, ale są oni narażenia na kontakt ze środkami chemicznymi, promieniotwórczymi, materiałami biologicznie zakaźnymi albo jeśli pracują w warunkach wyjątkowo brudzących. W paragrafie 34 natomiast jest zapis, że pracodawca musi zapewnić również osobne szafki śniadaniowe zamykane na klucz, aby pracownicy mogli bezpiecznie i w higienicznych warunkach przechowywać swój posiłek i drobne rzeczy osobiste.

Rodzaje szafek śniadaniowych

Na szczególną uwagę zasługują szafki śniadaniowe dla pracowników firmy Malow. To wysokiej jakości meble metalowe, które możemy podzielić na trzy rodzaje:

  • szafki śniadaniowe BHP z drzwiami skrzydłowymi – są to szafy z drzwiami z jednej strony, które można zawiesić na ścianie i łączyć ze sobą w większe zestawy; szafki są wyposażone w skrytki, z których każda posiada wizytownik, czyli miejsce na opis jej właściciela;
  • szafki śniadaniowe ze wstawką z pleksi – są to szafy ze wstawką ze szkła akrylowego w drzwiach; dzięki takiemu rozwiązaniu bez problemu można zrewidować zawartość skrytki; jest to udogodnienie zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika;
  • szafki śniadaniowe dla pracowników przelotowe z drzwiami skrzydłowymi – są to szafy, które mają skrytki z obu stron; sprawdzają się przede wszystkim w jadalniach, w których przestrzeń jest mocno ograniczona.

Dlaczego warto wybrać szafki śniadaniowe Malow?

Wybierając szafki śniadaniowe firmy Malow, masz pewność, że otrzymujesz meble socjalne posiadające atest Państwowego Zakładu Higieny, który gwarantuje bezpieczeństwo przechowywanych rzeczy i pracownika. Można więc trzymać w nich nie tylko drugie śniadanie, ale także drobne rzeczy osobiste. Każda skrytka posiada 2 klucze, jednak producent oferuje również zamówienie szafek w systemie Master Key umożliwiającym otwarcie wszystkich skrytek jednym kluczem. Dzięki możliwości zawieszenia mebli na ścianie, łatwiej utrzymać podłogę w czystości, a brak kontaktu z podłożem przedłuża żywotność szafek śniadaniowych BHP. Na ich wytrzymałość wpływa również wykonanie z wysokiej jakości blachy stalowej i proszkowa metoda jej malowania, która zapobiega odpryskom i jest w pełni bezpieczna dla przechowywanych w środku artykułów spożywczych.

Inne elementy wyposażenia jadalni pracowniczej

Oprócz szafek śniadaniowych w jadalni powinny znajdować się również umywalki, suszarki do rąk lub ręczniki jednorazowe, urządzenie do podgrzewania jedzenia oraz zlewozmywaki dwukomorowe. Co ciekawe, zarówno w przypadku umywalek, jak i zlewozmywaków, ich ilość powinna być nie mniejsza niż po jednej umywalce i po jednym zlewozmywaku na 20 miejsc siedzących i nie mniej niż jedna umywalka i jeden zlewozmywak na całe pomieszczenie w ogóle.

Szafki śniadaniowe dla pracowników zgodne z obowiązującymi przepisami znajdziesz na naszej stronie.